Dieta odchudzająca w czasie menopauzy

Dieta odchudzająca w czasie menopauzy

Redakcja

2017-06-01

brak komentarzy

Kobiety bezpośrednio przed 50. rokiem życia zdecydowanie częściej cechują się otyłością rodzaju gynoidalnego (co to oznacza biodrowo-udową), a po czasie klimakterium zdecydowanie częściej spotykana jest nadwaga rodzaju androidalnego (nadwaga brzuszna). Dieta odchudzająca w czasie menopauzy powinna być zbilansowana i pełnowartościowa.

Konieczność diety w okresie menopauzy

Pierwszym czynnikiem, który bez wątpienia rzutuje na powiększenie wagi kobiet w czasie przekwitania, okazują się zmiany stężeń hormonów płciowych. Hormony płciowe pełnią dość istotną rolę w odpowiednim działaniu naszego żołądka. Oddziałują m.in. na lipolizę i lipogenezę, a więc, w uproszczeniu, na mechanizmy powiązane z syntezą a także rozkładem tkanki tłuszczowej. Regulują również wytwarzanie biologicznie czynnych skladników wydzielanych przez warstwę tłuszczową a więc adipokin, takich jak leptyna (informuje o zasobach dodających energii żołądka a także odpowiada za odczuwanie pełna żołądka. Dieta w okresie menopauzy musi być zatem nie tylko chwilową zmianą ale trwałym przekształceniem nawyków żywieniowych.

Ćwicz!

Wraz z upływem lat naturalne jest zmniejszenie masy mięśniowej. Jeśli nie włączymy do naszego tygodniowego grafiku ruchu, beztłuszczowa masa ciała zostanie zastąpiona tłuszczem. trzeba również mieć na uwadze, że im znacznie mniejsza ilość mięśniowa wewnątrz organizmu, tym wolniejsze tempo zmiany metaboliczną – aktywność po pięćdziesiątce „podkręca” niejako przemiana materii. Systematyczna aktywność zabezpiecza również bezpośrednio przed utratą masy kostnej, mogącej doprowadzić do osteoporozy.

Niezbędne w diecie odchudzającej  w czasie menopauzy

  • pomidory, banany, morele, awokado – bardzo bogate w potas, regulujący ciśnienie tętnicze krwi
  • jagody – bogate kopalnia przeciwutleniaczyjarzyny, 
  • zielonolistne, np. szpinak, jarmuż, rukola – bogate w wapń a także wit. K, które wspomagają zachować odpowiednią mineralizację kości
  • tłuste ryby morskie: tuńczyk, makrela, śledź, szprotka – doskonałe kopalnia kwasów tłuszczowych n-3 PUFA, działających protekcyjnie w zapobieganiu schorzeń układu naczyniowego, zmniejszających nasycenie triglicerydów, cholesterolu kompletnego a także frakcji LDL cholesterolu w surowicy krwisoja – niektóre eksperymenty wykazują, że składniki bogate w izoflawony, np. sok sojowy czy ser tofu, pozwalają łagodzić objawy przekwitania; jeżeli mimo wszystko ktoś w poprzednich pokoleniach chorował na raka piersi, zaleca się przedyskutować ze specjalistą zamiar wprowadzenia do diety izoflawonów sojowych
  • węglowodanowe składniki z pełnego przemiału i płatki owsiane – posiadają błonnik pokarmowy, który analogicznie jak kwasy tłuszczowe n-3 PUFA redukują nasycenie cholesterolu kompletnego a także frakcji LDL cholesterolu i systematyzują pracę układu trawiennego,mleko,
  • jogurt, kefir, maślanka – dość dobre źródło wapnia i drobnoustrojów probiotycznych; zaleca się selekcjonować składniki ubogotłuszczowe, swobodnie bez dodatku węglowodanów.

Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

Odchudzanie